ARTIKLER

Historien om den stoute Datsun mand med mange reservedele!

Søren Peter Knudsen i Vejrup er kendt langt omkring, ikke bare i det Sønderjyske, men af mange som også holder af Datsun bilerne.

Søren Peter stammer fra en mindre gård og mistede sin far allerede som 14 årig og blev derfor sendt i mekanikerlære samme år. Søren Peter blev udlært i 1955 hos en GM forhandler i Holsted, men var allerede startet med egen virksomhed, inden han blev udlært. Knallerter og motorcykler var et stort hit efter krigen, hvad Søren Peter havde fået næse for, så derfor tilbød han service og reparation af disse køretøjer.

Værnepligten startede 2. november 1961 og var lang, men uden krudt og kugler for Søren Peter, som efter tre dages rekruttid kom direkte på et værksted og havde efter sigende en god tid som soldat.

Søren Peter Knudsen i sit es.
Søren Peter Knudsen i sit es.

Efterfølgende drev Søren Peter et værksted med reparationer af enhver art, indtil der kom et nyt bilmærke til Danmark, som var meget spændende. Datsun var mærket, som skulle på markedet, sammen med andre nye og specielt japanske bilmærker som i løbet af 60'erne startede i Europa og dermed også lille Danmark.

Mange husker satsningen med Toyota Crown, som pludselig var en meget stor bil til fornuftige penge, endda med en udstyrsliste som ganske få europæiske bilmærker kunne matche.

Søren Peter var selvfølgelig med næsten fra starten, som forhandler af det nye japanske bilmærke Datsun. Flot skulle det være, derfor opførtes i 1968 efter datiden en meget stor og flot udstillingshal i udkanten af verdensbyen Vejrup, hvor de nye spændende Datsun biler skulle præsenteres og sælges i stor stil.

Forhandlernettet som blev opbygget fra ca. 1967 skulle omfatte mange forhandlere, midt i 70'erne var der cirka 70 Datsun forhandlere i Danmark. Importørerne af de forskellige nye mærker kæmpede derfor om at finde egnede mekanikere, til at sælge deres mærker. Med de flotte lokaler og skilte fik Søren Peter hurtigt en stor forhandling op at køre, hvorfor det i 1970 var nødvendigt at opføre et tidssvarende værksted sammen med udstillingshallen.

Herefter gik det rigtig stærkt, masser af biler blev solgt, både lokalt og i hele regionen. Specielt de store Datsun Laurel dieselbiler blev et særkende for Søren Peter, som blev mest sælgende af disse biler i hele Danmark med cirka 200 i alt. De sidste importerede Søren Peter selv fra en tysk forhandler.

Bilerne solgte han blandt andet til Taxa vognmænd i Kolding og andre steder, hvor man havde opdaget både kvalitet og pris i forhold til Mercedes. Dog skal bemærkes, at stemplerne var måske en lidt anden kvalitet i forhold til Mercedes. Der står stadig komplette stempelsæt og pakninger til Datsun Laurel på det velassorterede reservedelslager i Vejrup!!

Søren Peter kan alle numrene.
Søren Peter kan alle numrene.

Søren Peters store passion var salg af både nye biler og brugte som kom i bytte, hertil skulle der også opbygges et tilsvarende stort reservedelslager til eget værksted og salg til andre lokale værksteder. Reservedelslageret findes stadig og her er ikke fjernet ukurante Datsun reservedele fra hylderne, efterhånden som nye modeller skød frem, der blev i stedet bygget en ny hal, når pladsen blev for trang på det første lager.

Lageret står stadig som dengang for cirka 50 år siden, hylder med fiberkasser, et rums to rums og tre rums, hvor reservedelsnumrene var håndskrevet på hvide labels og klæbet på enden af kassen. Ren nostalgi!

Man hensættes omgående til de tider, hvor man selv var ung svend ved den lokale Datsun forhandler på Djursland, midt i 70'erne, hvor man beundrede Kurt Jørgensens hukommelse for reservedelsnumre.

Henrik Nielsen får sine ønsker opfyldt
Henrik Nielsen får sine ønsker opfyldt

Dette er intet imod hvad Søren Peter kan præstere som 83 årig, han husker stadig alle reservedelsnumrene til de forskellige modeller.

Lokationerne har Søren Peter også i hovedet, både på lageret og i de to separate haller, som derfor heller ikke giver problemer med at finde de enkelte reservedele. Søren Peter har dog stadig de gode gamle papirkataloger, som sjældent bruges, hvorfor de er låst inde i et gammelt pengeskab!

Reoler og atter reoler.
Reoler og atter reoler.
Ren nostalgi.
Ren nostalgi.

Søren Peter er stadig aktiv, bor i dag midt i Vejrup sammen med Jenny, men besøger stadig værkstedet, som en søn driver videre, med alle typer reparationer. Desværre blev Søren Peter ramt af sygdom i 2020, men han er still going strong, det går fremad hver dag og humøret er bevaret og stadig kan han heldigvis både køre bil og finde fine reservedele til gamle Datsun biler.

Når man vil besøge Søren Peter i Vejrup skal man give sig god tid og ringe inden ankomst på 2297 0824. En bilmand i Søren Peter's alder har mange sjove oplevelser fra branchen, som er værd at høre på. Hertil også hans ernorme kendskab til de forskellige gamle Datsun modeller og endeligt må man ikke snyde sig selv for et besøg i udstillingshallen. Af gode grunde ingen nye Datsun biler, men til gengæld mange andre helt specielle køretøjer, som Søren Peter selvfølgelig kan fortælle en historie om.

Mangler man er reservedel til en gammel Datsun, vil Søren Peter være et godt sted at henvende sig, dog har mange medlemmer af Dansk Datsun Klub store mængder af nye og brugte reservedele. Derfor kan man altid henvende sig til klubbens formand Jørn Krogh, 2022 6109, Palle Sørensen, 2838 5440 eller Bent Nielsen 7178 5321. Omvendt kender man til eller har reservedele til gamle Datsun biler kan både Jørn, Palle eller Bent selvfølgelig også kontaktes.

Ovenstående artikel skrevet af Bent Nielsen, efter endnu et besøg d. 6. marts 2021. Alle involverede har godkendt indholdet.